Linuxový portál - novinky ze světa Linux - Unix

Vytisknout

Recenze openSUSE 12.1 co je nového v openSUSE

Napsal SvenHassel. Zařazeno v Novinky

opensuse-logoPředstavujeme zcela novou verzi openSUSE 12.1 s kódovým označením Asparagus, která vyšla jako první verze systému po rozprodeji společnosti Novell. Jako obvykle jsou openSUSE instalační média na CD/DVD, instalovatelné LIVE obrazy s KDE nebo GNOME. Vývojový tým neprovedl žádné změny v instalátoru a uživatelé, kteří jsou obeznámeni s předchozími verzemi openSUSE, se okamžitě zorientují při instalaci nové verze openSUSE 12.1 ve svém počítači. Nyní se pojďme podívat, jak nové verze openSUSE vypadá a co obsahuje za zajímavé novinky ...

Instalace

Stisknutím klávesy F2 se umožňuje uživatelům měnit jazykové nastavení na české, německé, slovenské aj, instalace také používá tuto volbu pro změnu jazyka později spolu s určením časového pásma, rozložením klávesnice apod. Dále můžeme zvolit desktopové prostředí: KDE 4.7, GNOME 3.2, kdy KDE je zaškrtnuto jako výchozí desktopové prostředí. Kliknutím na tlačítko Další se otevře možnost vybrat jiné desktopové prostředí Xfce a LXDE. Následujícím úkolem je rozdělení disku a zde je místo, kde se projeví nová vlastnost openSUSE 12.1, instalátor nabídne možnost zvolit souborový systém Btrfs. Je-li vybrána tato možnost, instalátor upraví navrhnutí oddílů a dodá boot oddíl ve formátu Ext4, protože Grub 1 boot manager nepracuje se souborovým systémem Btrfs. Uživatelé, kteří nechtějí automatické rozdělení disku mají možnost si zvolit vlastní rozdělení a strukturu. Posledním krokem je vybrat uživatelské jméno a heslo. Instalátor poté zobrazí shrnutí nastavení instalace v konečném přehledu. Je důležité zkontrolovat nastavení boot managera v tomto přehledu, v případě, že instalace Microsoft Windows bude existovat souběžně s openSUSE. V závislosti na tom, zda automatické přihlášení bylo povoleno nebo nikoliv, první restartování zobrazí login managera nebo přímo plochu.

oo-12-01  oo-12-06

Softwarové vybavení

Distribuce openSUSE nabízí programy tak, aby vyhovovaly většině požadavků a to, co není automaticky nainstalováno v průběhu instalace samotného systému na pevný disk, lze nalézt v repozitářích softwaru. Výchozím webovým prohlížečem v openSUSE 12.1 je nastaven Mozilla Firefox 7.0.1 a výchozím kancelářským balíkem je LibreOffice 3.4.2. Uživatele budou moci používat pro editování grafiky GIMP 2.6.11, Inkscape nebo také Blender 3D (vizualizační software) nebo pro práci s video formáty Kdenlive. Pro uživatele je také připraven rozličný obsah multimediálních přehrávačů jako jsou Amarok (který umí přehrávat MP3 po odsouhlasení doinstalace doplňku), Banshee, Kaffeine a Totem. Aby byl zajištěn hladký proces přehrávání různorodých formátů, měl by být povolen ve správě repozitářů repozitář Packman, (Yast - správa repozitářů), jelikož tento repozitář kromě mnoha aplikací také obsahuje rozličné audio a video kodeky. Zatímco ve správci balíčků je dobré se porozhlédnout po jednotlivých kategoriích, tak například prohlížeč Chromium je ve standardních openSUSE repozitářích a také jako první zahrnuje nový Google "Go programming language". Největší překvapení se nachází v kategorii desktop sekce KDE, které obsahuje klasický KDE dekstop ve verzi 3.5.10, jež uvolnil projekt KDE spolu s úpravami od openSUSE projektu. Nejsou také žádné problémy se spouštěním aplikací KDE4 v KDE3.

Nová verze openSUSE 12.1 obsahuje

• linux kernel 3.1.0
  • X. org 7.6
  • KDE 4.7 a KDE 3.5.10 (repozitáře)
  • GNOME 3.2
  • Xfce 4.8.0
  • OpenJDK 1.6.0
  • Mozilla Firefox 7 iThunderbird 7
  • LibreOffice 3.4.2
  • GIMP 2.6.11
  • Inkscape 0.48
  • Scribus 1.4.
  • oo-12-14 oo-12-15

Drobné změny

Ve výchozí instalaci by jste také marně hledali Apparmor, který byl odebrán a je stále možné ho do systému dostat z repozitářů softwaru. Důvod odebrání Apparmor byl ten, že v základním nastavení nebyla dotažena funkčnost (nastavení) do konce. Důvodem také bylo to, že většina uživatelů ho nepoužívala, ale také ani nevěděla, že ho v systému má.

Novinky v openSUSE 12.1

Ve verzi 12.1, openSUSE projekt přešel na systemd, což urychluje zavádění systému. Souborový systém Btrfs je nyní podporován a jeho funkce byly integrovány do Yast vývojáři. Nová verze openSUSE 12.1 přináší mnohá vylepšení, včetně systemd, který nahradil klasický Sysvinit a také přinesl Btrfs podporu, stejně jako několik softwarových dolpňků v repozitářích. Další novinkou v systému je integrace snapper (nástroj pro správu filesystem snímků), kde uživatel může kontrolovat snímky, které byly vytvořeny. Co přesně se změnilo, může být zobrazeno pomocí dvojkliknutí myší na snímek. V zobrazeném stromu snímku se zobrazí všechny soubory a adresáře, včetně změn, které byly provedeny. Zvýraznění jedné z položek odhalí, zda daný soubor byl smazán, změněn nebo nově vytvořen a umožňuje také v případě potřeby se vrátit zpátky. Snapper modul uživatelského rozhraní nebyl plně lokalizován, ale vývojový tým již plně pracuje na jeho aktualizaci. Modul Yast zatím umožňuje vytvářet vlastní snímky nebo odstraňovat jednotlivé snímky ze seznamu. Tato funkce je k dispozici prostřednictvím příkazu "snapper", jehož volba "list" zobrazí seznam všech snímků. Snímek 0 je současný systém, vlastní snímek může být vytvořen po zadání "snapper create --description mytext". Jakékoliv mezery v popisu musí být uvedeny v uvozovkách. Chcete-li porovnat dva snímky, stačí zadat "compare" a uvést příslušné číslo snímku, nicméně i toto může být provedeno mnohem pohodlněji pomocí Yast modulu. Poslední velká změna je v systemd, který nahradil Sysvinit. Systemd při spouštění systémových služeb by měl být efektivnější a tím by měl urychlit proces spouštění openSUSE, ale vzhledem k přechodu ze sysvinit na systemd je systém zatím relativně pomalý při spouštění, ale do budoucna dojde k odladění, které by mělo tento nešvar odstranit. Uživatelé, kteří nechtějí používat Systemd, ale spíše Sysvinit, mohou odebrat příslušný balíček a používat Sysvinit. Další poměrně znatelnou nevýhodou je vyšší nárok na paměti kvůli KDE (došlo ke změně architektury).

oo-12-23 oo-12-24

Závěr

Závěrem lze říci jen to, že openSUSE 12.1 je velice dobře odladěný systém se zajímavými prvky, s unikátní reintegrací KDE 3, které potěší zejména skalní fanoušky této klasické varianty KDE. Také stojí za to zdůraznit, že Btrfs snapshot management tools s roll-back funkcí v Yast žádná jiná distribuce v současné době v obdobném duchu nenabízí. Pro více náhledu prosím vstupte do galerie openSUSE 12.1.

Obsah tohoto článku byl uzavřen. Nemáte dostatečná práva pro další editaci.

Joomla SEF URLs by Artio

Vývoj Joomla! ...